onsdag 19. mars 2014

Å dyrke energi!

Et spørsmål som ofte møter meg er: Hvor får du all din energi fra? Hvordan orker du å være så aktiv?

STOPP! Energi er ikke noe man får. Energi må skapes. Små energispirer må letes frem, holdes på og dyrkes til noe stort og kraftig. Hver eneste dag!

Sannheten er at jeg er like sliten som alle andre som har små barn, jobb, våkennetter og et familieliv. Det er ingen skjulte superkrefter jeg tar frem når søvnmangelen svir i øynene og jeg likevel velger å gjennomføre mine økter med aktivitet og trening.


Men en ting tror jeg at jeg innehar som er til fordel for meg selv- og det er evnen til å fokusere på de riktige tingene. I stede for å ha fult fokus på hvor sliten jeg er til enhver tid- velger jeg heller og ha fokus på hva det er jeg kan orke å gjøre på toppen av alt dette andre som i perioder tapper meg for krefter. Det vil si at jeg fokuserer på å finne frem til den bittelille spira av energi som er igjen i hverdagen.

Hvordan kan energi dyrkes frem til noe stort?

Det er egentlig aldri snakk om å velge mellom aktivitet og sofasitting- spørsmålet ender heller på "hva orker kroppen å gjøre av fysisk aktivitet i dag?" Noen dager er svaret 3 kilometer med løpeskoene mens en annen dag kan svaret være mye lenger. Enkelte dager vil kroppen bare ha en rolig energiøkt, hvor jeg samler krefter, og innimellom slår jeg til med en god og lang økt helt for meg selv eller i godt selskap.

..og felles for alle disse aktivitetsformene er at de gir meg mye mer energi enn utallige timer i en sofa hvor jeg dyrker min slitsomhet.

Mitt tips for dagen i morgen er derfor:

Fokuser på mulighetene fremfor begrensningene i hverdagen- finn frem din bittelille energispire og dyrk! 

Du får ikke energi servert, du må finne energi og dyrke den selv!





























6 kommentarer:

  1. Så utrolig bra skrevet! Digger bloggen din, du inspirerer:) Skriver en interiørblogg selv, men har gjort et unntak på siste innlegg, ref trening!

    Mvh Benedicte:)

    SvarSlett
  2. Slenger meg på Syrinveien 3; veldig bra skrevet! :) Jeg trengte å lese det i dag, har allerede konstruert minst tre unnskyldninger for å droppe jogginga..men nå stikker jeg ut! ;)

    SvarSlett
  3. Er 100% enig med deg!! Helt enkelt :)

    SvarSlett
  4. Rart det der hvordan trening GIR energi, men det gjør det faktisk, i det lange løp :D
    Ønsker deg en fin sommerkveld
    Frøken S.

    SvarSlett
  5. Absolutt enig! :o) Jeg liker Nike's slagord - "Just do it!" :o)

    SvarSlett
  6. Så enig, jeg har merket det veldig etter at jeg begynte å trene mer fast, så har jeg mye mer energi :)

    SvarSlett