søndag 24. november 2013

Kortreist trening

Ofte kan dørstokkmila bli ekstra lang når du vet at treningsbagen ikke er pakket, bilen nesten tom for bensin og at det tar tid å kjøre til trening.

Dropp bilen- dropp transport, tenk kortreist og bruk det du har rett utenfor døra!

Jeg er så heldig å få hjelpe en sprudlende jente med å komme i gang med regelmessig fysisk aktivitet igjen. Hun er relativt nyinnflyttet til byen og ikke så godt kjent når det kommer til områder som egner seg for trening. Det er ingen hemmelighet at dørstokkmila kan føles ekstra lang når vi må sette oss i bilen for å komme oss til det stedet vi ønsker å bedrive trening. Det å kunne gå rett ut døra og inn i trening kan gjøre terskelen mye kortere!

Forrige uke viste jeg derfor bort en mulighet hun har i umiddelbar nærhet. Dette er en treningsøkt som starter i det dørstokkmila beseires og døra lukkes hjemme!





Hvor kortreist kan du gjøre din trening den neste uka?

7 kommentarer:

  1. Hvor kortreist? Traseen til neste års Holmestrand maraton passerer rett utenfor huset mitt. Jeg starter dermed treninga hjemme og får ei fin økt; 5, 10, 15, 20 km eller lenger. Tiden jeg har til rådighet avgjør.
    Kristian J

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en fordel har du fått etter omlegging av løypa Kristian :) tidligere er det vi som har hatt den korteste veien til tjuvtreningen. Spørs om det blir litt færre runder på meg løypa i forkant dette året:) da må jeg jo først frakte meg selv 6 km ned til byen.

      Jeanette

      Slett
  2. Finnes treningsformer innenfor dørstokken også! Da trenger man verken bekymre seg eller beseire dørstokken :) Mer kortreist blir det ikke :)
    Thorkel

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er sant:) men her tråkker vi inn på et tema hvor du byr meg opp til diskusjon:) min personlig mening om trening på stuegulvet er blandet. Noe sier meg at det å ha en treningsavtale med seg selv eller andre utenfor husets fire vegger er mer forpliktende enn om du skal gjøre det
      hjemme? Kan det være seg at trening hjemme er lettere å lure seg unna fordi det er så mange andre ting som tar oppmerksomhet. Klarer du få den totale utkobling hjemme? Men trening hjemme, i alle varianter, er bedre enn ingen trening- så kjør på:)

      Jeanette

      Slett
  3. Jeg tar på skoene og jogger rett utenfor døra :) Eller så leker jeg med ungene - jeg kan love deg at sisten med en utrolig kjapp treåring, en superivrig toåring og en nimåneders, tung sakpå armen, det er til å bli varm av, det også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den leken er slitsom- positivt slitsomt- og helt riktig en veldig god aktivitet i hverdagen. Synes vi er så heldige som kan løpe/gå rett ut døra her hjemme...og selvfølgelig glad for at vi liker nettopp denne aktiviteten.

      Du har forresten noen veldig gode blogginnlegg jeg må lese meg opp på når jeg får noen lengre minutter for meg selv i nærmeste fremtid:)

      Jeanette

      Slett
    2. Tusen takk, så hyggelig av deg å skrive! :) Det er så stas å høre at det jeg sitter og grubler på kan falle i smak også hos andre :) Du inspirerer sånn, og snart kommer et innlegg om ulike erfaringer jeg har gjort i høst om tidspunkt for trening - da må du veldig gjerne bidra med din ekspertise med en liten kommentar eller så.. ;-)

      Slett