søndag 8. mai 2011

Retest av maksimalt oksygenopptak

Jeg avsuttet denne arbeidsuka med  ny gjennomføring av en laktattest med VO2max.

Hensikten nå var å se om treningen jeg hadde bedrevet de to siste månedene hadde gitt målbare forbedringer på min fysiske form og prestasjon.

Pretest kan ses her


video

Etter gjennomført laktattest fikk jeg en kort oppfriskning av testprossedyre for selve testen av VO2max.


video


...kobler meg på testutstyret....nå skal det ytes maks!


video


Jeg gjennomførte nok en tilfredstillende test og klarte yte mitt maksimale.

Men var det nok?

Til tross for noe mer systematisk trening, økt fokus på intervalltrening og flere kilometer og timer med løpetrening i løpet av de to siste mnd, viste ikke testresultatet noen målbare forbedringer.

Skuffet?

Nei! Jeg er fortsatt i startgropa og forsker på meg selv og egen trening, jeg lærer og tilegner meg selvlært kunnskap. I tilegg kjenner jeg på kroppen at jeg har fått bedre løpsøkonomi. Jeg løper lenger, beina og kropp føles mye lettere og jeg er ikke lenger så sliten etter en uke med økt belastning.

Til tross for testresultater denne dagen, jeg beveger meg i riktig retning!

I tilegg er jeg godt over snittet samenlignet sett i forhold til kjønn og alder, jeg har en terskelverdi på 87 % av VO2max (gjennomsnitt ligger på 65-70%) og mitt maksimale oksygenopptak ligger i kategorien godt trent.

Likevel, jeg vil bli bedre, da i hovedsak med tanke på VO2max! I de to neste mnd skal jeg nå forsøke og snu det hele på hodet og legge opp treningen på en helt annen måte. Det skal bli økt fokus på treningsøkter med langvarig og kontinuerlig intensitet. Altså tidsmessige lengere økter med løp hvor intensitet ligger rett under terskel. Intervalløktene skal få mer trykk.....og kvalitet!

Spennende!

Laktattest med VO2max gjennomført ved testlab hos Hjelp24 NIMI Ullevaal

Def anarob terskel: Den anaerobe terskelen kan angis enten som hastighet (km/t), prosent av maksimalt O2-opptak eller prosent av maksimal hjertefrekvens. Den varierer med treningstilstanden. Godt trente utholdenhets utøvere kan nå den anaerobe terskelen ved intensitet som tilsvarer 80-90% av maksimalt O2-opptak. Hos dem som er dårlig trent, ligger AT rundt 65-75% av maksimalt O2-opptak. Uttrykt ved hjertefrekvensen tilsvarende AT-nivået for godt utholdenhetstrente ca. 90% av maksimal HF, mens dårlig trente når den anaerobe terskelen allerede ved ca. 75% av maksimal HF.



2 kommentarer:

  1. Det får'n si. Ble sliten bare av å se videoene jeg ;) Jeg leter etter tvillingvogn jeg nå for å få med meg begge ungene ut :)

    SvarSlett
  2. En god vogn er viktig:) selv har jeg kun brukt Moutain buggy til begge mine. Invisterte i en helt ny terreng utgave nå, men den fåes ikke i tvilling. Men moutain urban holder i massevis.

    Jeanette

    SvarSlett