torsdag 13. mars 2014

Løp med barnevogn- noen tips!

Det er ingenting i veien for at også du kan snøre på deg joggeskoene og ta med barnevognen på en løpetur. Du trenger ikke joggevogn for å få dette til, men vognen bør ha en god stabilitet og støtdemping. 


  • Begynn forsiktig
  • Justere håndtaket til riktig høyde for deg
  • Test ut en løpetur uten barn i vognen- prøv å bremse, regulere fart og svinge alle veier slik at du får god førlighet med vognen 
  • Merk at vognen blir tyngre og vanskeligere å manøvrere med barn i vognen 
  • Brems farten i nedoverbakker, hold med begge hender og ha alltid sikkerhetsreim rundt håndleddet 
  • Ha fokus på buk og rygg slik at du unngår svai rygg og feil belastning av korsrygg 

Selv løper jeg  løpeturene med barnevogn i et roligere tempo enn normalt. Bruk  motbakker til å øke tempo og pulsen ytterligere etter behov. På flatmark, og der hvor terrenget tillater det, kan du forsøke dytte vognen med en hånd slik at du får en normal bevegelse i armen og hånden som er fri (husk å ha fangreim festet)




2 kommentarer:

  1. Ja dette har jeg prøvd noen ganger, selv med vår tunge firehjuling. Det er søren meg god trening, selv om jeg føler jeg får mer vondt - kanskje pga. gal belastning eller at jeg f.eks. ikke får stilt håndtaket riktig (det flyr nemlig opp og ned som de føler for, låsemekanismen har vært ødelagt så og si bestandig). Jeg har trillet masse med både eldste- og yngstemann, og går meg ofte helt ut. Skulle gjerne gått enda mer (og lenger), men med ei som ikke vil sove i vogna og heller ikke synes det er SÅ stas å sitte og følge med lenger, vel, da får vi bare være fornøyd med de turene vi får :) Men det er søren meg deilig å være i bevegelse!

    Fiiine mage-skyggen, forresten ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja trilletur med vogn i raskt tempo er super trening- og det er ikke nødvendig å løpe/jogge. Om du har noen skikkelige gode og seige motbakker i nærområde kan disse utnyttes maks i rask gang så både hjertepumpa og lår og rumpe får seg en skikkelig omgang. Og det er ingenting i veien for å ta denne motbakken flere ganger på rad som en treningsøkt heller (altså opp og ned opp og ned).
      Selv har vi en mountain buggy terrain som fungere supert til løp, i tillegg til at den kommer veldig godt frem i skog og ulendt terreng også. Det er en trehjuling.

      God trening i vårsola:)

      Jeanette

      Slett