torsdag 24. november 2011

Ut av komfortsonen

Torsdag denne uka testet jeg laktatprofil + maksimalt oksygenopptak ved vår testlab på NIMI.

Det er 6 måneder siden forrige test så jeg var derfor spent på resultatet.


Etter gjennomført test fikk jeg følgende tilbakemelding av testleder Even:

Du har økt prestasjonsevnen din med 21 % (målt i maksimal tredemølletid under VO2 makstest) hvor du hadde 0.5 km/t høyere maksfart det siste 1,5 minuttene av testen. Kjempebra økning! Prestasjonsforbedringene ser ut til og skyldes en liten økning på 5% i VO2maks og en liten forbedring av utnyttelsesgraden på 3,5% som totalt nå er oppe i 91%. Dette ser vi igjen på økningen av terskelfarten din på 0,7 km/t (6,2%)


...og denne mammaen ble meget fornøyd:) 

Jeg kan ikke sette fingeren eksakt på hva som har ført til denne forbedringen, men de to siste månedene har jeg hatt økt fokus på følgende:
- differensiering av hver enkelt treningsøkt
- mer strukturert treningsplan 
- mer fokus på intensitetstyring 
- hvile


Veien videre

For å øke min prestasjon ytterligere (altså løpe raskere) må jeg nå ha full fokus på å øke mitt maksimale oksygen opptak. Dette vil si at jeg må ha minst to økter i uka hvor jeg må presse meg over min behagelige komforsone og trene på 95% av maks kapasitet. Intervall, tung intervall! Gruer meg allerde, men vet at dette er eneste måten å gjøre hjertet mitt enda sprekere på.

Og med neste maratonløp i bakhodet må både kroppens lagring av karbohydrater økes og jeg må forbedre kroppens evnen til fettforbrenning under langvarig aktivitet. Ukas faste langtur må få en enda tydeligere intensitetstyring og jeg må legge meg langt langt under den intensitet og tempo jeg tidligere har holdt på de samme turene. Heretter vil det bli skikkelige søndagsturer med høy fokus på "kjede meg tempo" slik at jeg kan gjøre kroppen god på større lagring og optimal forbrenning. 

Bilder fra tidligeretester ses HER




1 kommentar: