onsdag 22. desember 2010

I balanse før jul?

Det er fasinerende å se hvordan både små og store innretter seg og blir påvirket i positiv retning av å legge opp hverdagen etter rutiner og i et bestemt mønster. Det er like fasinerende å se virkningen når dette mønsteret opphører eller rutinene må forandres for en kortere eller lenger periode. Alt kommer i ubalanse!


For 6 mnd siden var avslapping i sofaen det eneste denne familien fikk av kvalitetstid sammen. Det kan være utmattende for både store og små og måtte innrette seg etter et nytt familiemedlem som plutselig kommer inn i hverdagen.


Det tok 3 mnd før vi fikk sluset Aksel inn i våre hverdagsrutiner og stablet oss ut på en felles søndagstur!

Så er alt i balanse igjen nå da?

Å nei da! Nå er det snart jul og nissen kom vandrende inn i hverdagen vår i starten av desember. Det har vært mye fokus omkring denne rødkledde mannen. Det at han kanskje kommer på julaften er jo helt fantastisk spennende og skaper stor ubalanse i hverdagen!


Rett nedi bakken for huset vårt bor nemlig nissen og i natt var det en liten jente som ropte med følgende beskjed kl. 02.00:  "mamma jeg er helt våken og venter på nissen!"

Mor i huset streber etter rutiner, og pleier vanligvis å være ferdig med alle juleforberedelser nå. Jeg kan ikke sette fingeren på hva som har skjedd dette året, men ingenting er i vertfall ferdig! Kanskje jeg også venter på nissen?


En mer sannsynlig årsak til forsinkelsene i år kan være at jeg har vært svært god på å tilpasse meg de bedagelige rutinene som følger i permisjonstiden. Det skal mye til for å bytte ut nattevåk og bæsjebleier når dette kommer i følge med latte, babybabel, cafebesøk, lek, trening og sløve morgner med mine to små sjarmtroll. Jeg har også hørt at akkurat disse rutinene er ekstremt vanskelig å få ut av balanse og de sitter som spikret etter kort tid.

Jo mindre jeg gjør jo mindre får jeg gjort.....

.....men det er viktig å holde på rutinene, sa kjerringa, og fikk hele julekvelden i fange to dager før jul! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar