torsdag 10. januar 2013

Hønseflokk på villspor

Akkurat nå er det utrolig mange mødre som løper rundt som kaklende høner, skriker, hyler og klager sin nød over hvilken hverdag de lever i- og samtlige refererer da til den VIRKELIGE hverdagen. En hverdag som beskrives med blod og slit fra ende til annen. Personlig synes jeg livet til mange av disse mødrene fremstilles som rene helvete. Det kan da ikke være så ille å ha barn, fast jobb, lekselesing og oppfølging av barns aktiviteter på kveldstid?  Eller har jeg gått glipp av noe her?

Når til og med en av våre "LO-topper" går ut og uttaler seg i vrede over hvordan en fiffig finansfrue tillater seg og rope høyt om kvinners treningsvaner- ja da begynner dette virkelig og ligne et lite sirkus av en parodi! Og det beste av alt er jo at denne toppen fra LO aldri i sitt liv har trent selv. Det har hun ikke tid til?

Hallo- ta tak! Se mulighetene og slutt med alle unnskyldninger. Du velger livet ditt selv! Ja du må jobbe, tjene penger, fø dine barn, følge opp og holde orden, men beklager og skuffe deg- tid det er det nok av! Du må prioritere riktig, ta tiden tilbake og slutte å gjemme deg i vaskebøtta!

Husarbeid? - det er det du ikke skal ha tid til!

God tur!

Merk: denne oppfordringen går til de av dere som ønsker en aktiv livsstil men ikke helt ser muligheten i den VIRKELIGE hverdagen. Alle dere andre som synes trening er oppskrytt og et unyttig hverdagsmas hopper selvfølgelig lett over dette mens dere ler av både meg, finansfrua og hele hønseflokken.



5 kommentarer:

  1. Verste er jo at de aller fleste VET at hun har rett, innerst inne. Man BØR finne tid til trening. Ikke alltid like lett, men det man vil det klarer man å få tid til ;)
    Men hun burde nok kommet på en litt mer gjennomtenkt måte å si det på.. Hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja og i tillegg kom nok uttalelsen på verste tenkelige tidspunkt med tanke på samvittigheten til folk flest:)Rett etter jul hvor vi alle fortsatt kjenner julekosen i kroppen:)

      For å klare å finne tiden i hverdagen så må man også virkelig ville- det nytter ikke med et halvhjertet nyttårsønske bare fordi man vet at man burde eller føler seg presset (av debatter som dette). Jeg tror at når viljen er på plass- vil plutselig tiden også strekke til:)

      Slett
  2. Ja hva skal man egnetlig si. Skjønner at folk blir provosert når "fiffen" sier at "de vanlige" må ta seg sammen og trene mer. Nå handler det ikke mest om treningen i seg selv, tror jeg. Det er nok mer om hvem uttalelsene kommer fra, og hvilken posisjon hun sitter i og kan si dette. Hvem er vel undt å ha alt så tilrettelage som henne...få kan sammenligne seg og se henne som en rollemodell i sitt eget liv. Avstanden blir FOR stor, og da kommer selvsagt disse reaksjonene. Når det er sagt, må det gjerne bli sagt at mødre (og fedre og mange fler...) burde (må) sette av tid til trening og sin egen helse. Vi er i alle fall de viktigste rollemodellene for egne barn, også når det kommer til hvordan vi tar vare på helsa vår. Jeg liker Puls-Yngvars motto; "Bare gjør det!" Rett og slett. Som trebarnsmor VET jeg at trening øker utholdenheten (det vil bl.a si tålmodighet) også i samvær med barna. Det nyter de godt av!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er så enig og forstår at flertallet har vanskelig å ta råd fra "fiffen" som har en tilsynelatende enkel hverdag (hva vi nå egentlig vet om det?)Vi må jo også huske at media er media. Merk at mine to siste innlegg er satt på spissen og et forsøk på å tenke litt større og bredere enn den kvasse kritikken som farger denne debatten.

      Det som forundrer meg er at det er et snevert innpass når det gjelder retten til å formidle slike råd og kommentarer. Det virker som om det må komme fra riktig hold for at folk vil lytte eller ta det seriøst. Selv får jeg enkelte ganger høre "det er lett for deg og si som har en vilje av stål" når jeg ytrer mine personlige meninger knyttet til trening.

      Uansett- jeg har for lengst lært at min kompetanse og faglige råd knyttet til livsstil og trening ikke skal videreformidles før jeg blir spurt om å hjelpe/komme med veiledning.

      Jeg liker også godt Yngvar sitt "Bare gjør det!" Det er enkelt, provoserende og ærlig- helt etter min smak:)

      Slett
    2. Ja der har jeg samme erfaring. Jeg er helsesøster, og kanskje over gjennomsnittlig opptatt av hvordan vi tar vare på helsa, bl.a gjennom trening. Jeg ytrer ikke min mening (og kunnskap) i tide og utide, kanskje ikke minst blant venner og kjente, men er svært glad for å hjelpe andre når mottakeren ønsker råd. Litt rart kanskje når man kunne ha bidratt litt...å bli oppfattet som "bedreviter" og "perfekt" har jeg ingen ønsker om!

      Slett