onsdag 2. januar 2013

Dømt til å mislykkes med tomme tanker?

Er du en av de 30-40% av Norges befolkning som setter seg nyttårsforsetter? Du har i så fall begitt deg ut på noe som du med stor sannsynlighet ikke kommer til å klare! Statistikken viser nemlig at, av de som setter seg mål for det nye året, er det kun mellom 4-8% som faktisk lykkes med sine forsetter. 


Så når går det galt?

Allerede i formuleringen av nyttårsforsettet gjør de fleste den første og største feilen!

Populære utsagn rundt nyttår er ofte "jeg skal komme i bedre form", "jeg skal bli slankere", "jeg skal være mer fysisk aktiv" "jeg skal slutte å røyke" og "jeg skal finne meg en kjæreste".  Dette er gode tanker, men ikke et mål. Hvordan har du for eksempel tenkt til å bli forelsket? Om du setter deg ned og forventer at en prins skal komme ridende og redde deg fra din ensomhet er jeg redd du kommer til å sitte der til rumpa er både diger og flat.

Det er fint å sette seg konkrete tanker for året, men for at ønsket resultat skal bli en realitet må tankene ha et konkret mål og veien frem må organiseres bedre. Det må rett og slett settes opp en plan for hvordan man skal nå det man ønsker. 

Når er ditt mål nådd?

Tips: Omformulerer du dine planer på nyåret er det plutselig mye større sannsynlighet for at du kan være en av de få som faktisk lykkes med et nyttårsforsett. 

Si heller høyt til deg selv: 
"Jeg skal gå ned X kg", "jeg skal klare å løpe 5 kilometer", "jeg skal trene tre ganger per uke" eller "jeg skal  gå ut å se etter en kjæreste i minst 20 minutter hver dag". Etter du har sagt dette høyt, til både deg selv og alle andre, noterer du ned når du skal være i mål, enten det er om fire uker, til påske, sommeren eller før ditt neste forsett skal settes. 

Oppsummert og lest mellom linjene må ditt nyttårsforsett derfor være:
Spesifikt
Målbart
Gjennomførbart
Relevant
Tidsbestemt

Har du satt deg et mål for det nye året- eller er det kun tomme tanker ?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar